Eski ve Kullanılmış Lenslerin Satın Alınması ve Test Edilmesi
- Denizeri
- Bu Üye f/8 Lens Gibidir..50-100 Arası Mesajı İle Gelecek Vaat Eder!
- Mesajlar: 64
- Kayıt: Pzt Ara 24, 2018 9:29 pm
- Konum: Karamürsel/Kocaeli
- Teşekkür etti: 0
- Teşekkür edildi: 23 kez
- Cinsiyet:
Eski ve Kullanılmış Lenslerin Satın Alınması ve Test Edilmesi
Burada yazacaklarım, daha çok konu hakkında sınırlı bilgiye sahip yada yeni başlayan arkadaşlarıma yönelik olacaktır.
Bit pazarlarından, antika pazarlarından ve internet üzerindeki 2. El satış sitelerinden kullanılmış lensler satın alanlar, genellikle kir, toz nedeniyle alım sırasında normal testi yapamazlar. Bu bir handikaptır. Çünkü sonrasında alınan lensin çöp olma olasılığı vardır.
Pahalı, Profesyonel ve klasik lensler, genel olarak bu konularda bir tavsiyeye ihtiyaç duymayan insanlar tarafından satın alınmaktadır.
Eski lens Alımları genellikle pahalı olmayan lenslerin satın alınmasına yönelik olup, 1960 - 1990 yıllarına ait 75 – 1.500 TL. fiyat aralığında üretilen otomatik ve manuel lensleri içerir. Örneğin, SSCB'de üretilen lenslerin % 95'i bu kategoriye girmektedir.
Bu noktada, Otomatik netleme (AF) özelliğine sahip olan lenslerde, netlemenin doğruluğu otomatik olarak kontrol edilebileceğinden ve karmaşık bir yöntem uygulanması gerektiğinden, bu yazıda, bu tür lenslerin üzerinde derinlemesine durmayacağım. Bu konuyu daha sonra bir başka yazı ile ele almayı düşünüyorum.
Genel olarak, lensin edinim işlemi birkaç aşamaya ayrılabilir.
1. ADIM – Kilit noktamız bilgidir
Bu aşamada, hata ve hatalardan kaçınmaya yardımcı olacak mümkün olduğunca fazla bilgi toplanması gerekmektedir. Sonraki yazılarımda, başvurabileceğiniz, web sitesi ve forumların linklerini açıklamaları ile birlikte vereceğim.
1. Lensin tam adı ve belirleyici simge, yazı ve rakamlar
Lensin ön görüntüsünü dikkatlice gözlemleyerek bu bilgilerin çoğunu elde edebilirsiniz. Örneğin:
Üretici - Olympus
Lensin ticari markası - M. Zuiko Digital
Odak uzaklığı - 14-42mm
Maksimum açıklık - 1: 3.5 - 5.6
Çok Kaplamalı Optikler objektif üreticileri farklı şekilde adlandırmalarına rağmen genel olarak "MC" olarak etiketlenmektedir.
SSCB lensleri için - seri numarasının ilk iki basamağı üretim yılıdır.
Bu bilgiyi kullanarak bu lensin açıklamasını internette bulabilirsiniz ve olası fiyat aralığını belirleyebilirsiniz.
Son derece dikkat edilmesi gerekli olan bir şey de, araştırdığımız lensin üretim versiyonu bilgisine ulaşabilmemizdir. Çünkü, aynı lens aynı üretici tarafından birden çok revizyon içeren seriler ile pazara sunulmuş olabilir ve bu versiyonların birbirleri ile arasında ciddi fiyat farklılıkları söz konusu olabilir.
Örnek; Takumar 135mm f2.5 lens 43801, 43802 ve 43812 model numaraları ile 3 farklı versiyonda üretilmiş olup, içlerinde sadece 43812 model numaralı seri 8 diyafram bıçağı ve 6grupta 6 elemente sahip olarak multi coating kaplama ile üretilmiştir. Bu nedenle, görünüşte aynı gözükseler bile bu lens diğer kardeşlerinden 2 yada 3 kat pahalıya alıcı bulabilmektedir.
Not : Lensin satış ilanında merceğin ön yüzünün net ve kaliteli bir görüntüsünün bulunması halinde, genellikle karşımızda ciddi bir satıcı bulunduğu sonucunu çıkarabiliriz. Kötü, net olmayan ve okunamayan bir fotoğraf, satıcının lensleri nasıl satacağını bilmediğini ve büyük olasılıkla bir amatör olduğunu gösterir.
Daha sonraki yazılarımda, Manuel lensleri üretildikleri ülkeler ve markalar bazında gruplayarak detaylı bir şekilde anlatacağım. Bu yazılarda, ülkelere ve firmalara özel ve lensi çok daha detaylı olarak tanımlayabileceğiniz bilgiler yer alacak.
2. Lensten kamera arayüzüne (Objektif montaj sistemi).
Fotoğraf ekipmanlarında kullanılan zaman içinde kullanılan birçok lens montaj sistemi vardır. Bu konu doğrudan flanş tipiyle ilgili olduğundan, belirli bir lens için lens bayonetinin ne olduğunu anlamak önemlidir. Başka bir deyişle, belirli bir lensin ve bu lens için gereken adaptörün sahip olduğumuz makine ile uyumluluğunu alım yapmadan önce netleştirmemiz gerekiyor. Tecrübeme dayanarak; şu an için bir konica ar bayonet lens yada Pentacon 6 bayonet bir lens ile ilgileniyorsanız, her iki lensinde Türkiye’de M4/3 sisteme adaptörünü edinmeniz mümkün olmayabilir. Bu adaptörü yurt dışından temin etmeniz gerekecektir.
Sigma, Tamron, Tokina, Samyang gibi third party lens üreticileri, tamamen farklı lens montaj sistemi olan lensler için neredeyse aynı işaretler kullanıyor. Lens takma sistemi belirtilmemişse, konu hakkında bilgisi olan bir kişiye lensin net çekilmiş arka resmi yardımcı olabilir, ancak geri kalan kişiler için tek yol bunu satıcıya sormaktır. Ancak, satıcı da bunu bilmiyorsa ne yapacaksınız? Sizlere biraz olsun yardımı dokunacağını düşünerek, Rağbet gören birtakım Lens Montaj sistemlerine ait fotoğraflara aşağıda yer vermekteyim. Böylelikle karşılaştırarak, ilgilendiğiniz lensin bayonetinin ne olduğuna dair bir fikriniz olacaktır. Bir de daha önceki yazımda paylaştığım flanş Odak Mesafesi ve uyum tablosuna, aşağıda biraz daha kapsamlı olarak yer vermekteyim.
Çeşitli Lens Montaj Sistemlerine ait görseller;
Canon FD
Canon nFD
Canon EF ve EOS
M42
Minolta MC/MD
Minolta AF
Nikon AI
Nikon non AI
Nikon AF ve AF-D
Nikon F
Konica AR
Leica R
M39
Olympus OM
Contax / Yashica
Pentax PK-A ve PK-M
Practika PB
Mamiya 7
Mamiya RB
3. Otomatik odaklama ve "otomatik" diyafram
İlgilendiğiniz vintage lenste Otofokus (AF) özelliği olması bir sorun değildir. Çünkü 1960 – 1990 yıllarında üretilen tüm AF lenslerin odaklama ayarı manuel olarak da yapılabilmektedir.
"Otomatik" diyafram açıklığını da dert etmeyin. Zira, vintage lenslerin hemen hepsinde incelerken göreceğiniz üzere diyaframı manuel olarak lens üzerinden değiştirebilmenizi sağlayan bir diyafram halkası bulunur. Daha sonraki yazılarımda değineceğim gibi, bazı lenslerde, diyafram ayarını kilitleyip, diyafram halkası ile değişiklik yaptığınızda, ayarladığınız diyaframdan daha fazla kısma yapmanızı engelleyen kilit mekanizması da olabilir. Jupiter 9, Mir 1, Mir 1 B gibi lenslerde bu özellik bulunur.
İkinci adım - satıcıyla ilk temas ve görüşme
Satıcı itibarını kontrol etmenin birkaç yolu var. Alışveriş yaptığınız internet sitesi üzerinde söz konusu satıcıya yönelik yapılan yorumlar bir işaret verebilir. Bunun dışında, ilanın hazırlanışındaki özen ve açıklama bölümünde kullanılan üslup da size fikir verecektir. Örneğin; Fiyatın tartışılabilirliği konusundaki cümlesi, yada alıcı kitlesini küçümseyen cümleler gibi. Satıcıya gönderdiğiniz mesaja dönüş ve mesaj da kullanılan üslup da dikkat edilmesi gereken önemli bir kıstastır. Tecrübeme dayanarak, sürece olumlu yaklaşmayan ve sert mizaçlı ve hatta işi terbiye sınırlarının dışına taşıyan satıcılardan uzak durun. İlgilendiğiniz lense ait detay fotoğraflar ile mümkün ise bu lens ile çekilmiş örnek fotoğrafları talep etmeyi unutmayın. İlgilendiğiniz lensin ilan tarihi bile önemlidir. Lensleri araştırırken takip listenize alın. Örneğin; Sahibinden.com’un, takibinize aldığınız lenslerin fiyatı düştüğünde size bilgi veren yada kaydettiğiniz arama kriterlerinde yayınlanan yeni ilanlar olduğunda sizi bilgilendiren hizmetleri var. Unutmayın, etraflıca araştırmadan lens almayın. Alım sürecinde aceleci davranmayın. Çünkü bu bir süreçtir. Ve sürekli olarak yeni ilanlar açılacaktır.
Üçüncü Adım - sipariş verme.
Alım sürecinde tüm cevaplar sizi tatmin ediyorsa devam edin ve lensi sipariş edin veya satıcı ile randevu alın. Ancak, bunu yaparken, lensi teslimat sırasında detaylı bir şekilde kontrol edeceğinizi ve aksi bir durumda dönüş yapacağınızı satıcıya açıkça belirtin.
Dördüncü Aşama - test.
Lens elinize geçtiğinde yada teslim almak için satıcı ile buluştuğunuzda, test için fazla zamanınız olmadığını unutmayın.
Bu nedenle, testin önceliği, kusurları tanımlamak, lens arızalarını tespit etmek ve lensin işe yarayıp yaramayacağına karar vermek olmalıdır.
1. Dış görsel inceleme
Öncelikle, lensin ön ve arka kapakları ile orijinal taşıma çantası ile satılan bir lens söz konusu ise kılıfın varlığını kontrol edin. Lensin kapakları ve koruyucu filtresini çıkarın. Bazen, lens üzerinde filtre takılı şekilde uzun süre kullanılmadığında, filtrenin sıkışması ve çıkarılmasının imkansız hale gelmesi söz konusu olabilir.
Lensin gövdesi üzerindeki Küçük çentikler, küçük çizikler, lens kullanımının tüm izleri sizi endişelendirmesin. Çünkü bu normaldir. Yine de, bu tür kusurların varlığını, lens vidaları üzerindeki sökülmüş olmasına dair işaretleri not alın. Bunlar lensin bozuk olduğuna işaret olabilir. Bu konuda yukarıda bir örnek iz var.
Bu kendi başına çok büyük bir sorun değildir, ancak satıcıya lensi, kimin ve hangi amaç için demonte ettiğini sormanız gerekebilir.
Ayrıca lensi sıkıca sallayın. Lensin içinde serbest olarak dolaşan bir parça var mı böylece anlaşılacaktır.
2. Odaklama halkasını ve mekanizmasını kontrol edin.
Odaklanma mekanizmasını kontrol etmek için odaklama halkasını minimum odaklama mesafesinden (MDF) tam zıddı olan (sonsuz) pozisyona döndürmeniz gerekir.
Her bir aşamada, odaklama halkası üzerindeki işaretler ile gövdede yer alan işaretler uyumlu olmalıdır. Eğer değilse, lens sökülmüş ve daha sonra yanlış olarak toplanmış demektir. Yada lensteki sonsuzluk ayar halkasının veya limitinin bilinçli olarak çıkarıldığına işaret olabilir.
Odaklama halkası zorlanmadan, takılmadan, sürtünme sesi yapmadan dönmek zorundadır. Burada önemli bir hatırlatma yapmak istiyorum, bazı Rus malı lenslerde odaklama halkası bir miktar sert dönüşe sahip olabilir. Bu genel bir durumdur. Ancak, takılma, sürtünme olmamalıdır.
Aşırı sıkı yada çok gevşek bir odaklama halkası netlemede yanlışlar yapmanıza sebep olabilir.
3. Diyafram mekanizmasının kontrol edilmesi
Diyafram testi, ayar mekanizmasının tipine bağlıdır.
Otomatik diyafram mekanizması veya diyafram ön ayar mekanizması bulunmayan Jupiter 8 gibi lensler en kolay seçenektir. Diyafram Halkasını tamamen açık konumdan (en küçük f-sayısı) kapalı konuma (f-en yüksek sayıya) kadar kaydırılmalıdır. Diyaframın takılmadan simetrik olarak açılıp kapandığını görmek gereklidir.
Diyafram ön ayar mekanizmalı lensler (Helios 44-3, Mir-1, Jupiter 9) aşağıdaki şekilde test edilmelidir; diyafram ön ayar halkası yada diğer adıyla kilit mekanizması kapalı konuma (en yüksek f-sayısı) ayarlanmış olmalıdır. Bundan sonra, 2. Halka olan ana diyafram ayar halkası, en açık diyaframdan, en kapalıya doğru döndürülmelidir. Ön ayar bileziğini de her bir durak için ayrı ayrı bu şekilde test etmek faydalı olacaktır. Unutulmaması gereken şey, halkaların bir zorlama olmadan rahatça dönmesi gerekliliğidir.
Otomatik diyafram mekanizmasına sahip lensleri test etmek daha zordur. Otomatik diyafram mekanizması lensin diyafram açıklığını çekim gerçekleşene kadar daha kolay odaklama yapabilmemiz için açık tutan ve deklanşöre bastığımız anda gövde üzerinden, lensi ayarladığımız diyafram açıklığına getiren ve çekim gerçekleşir gerçekleşmez yine lensin en açık diyafram ayarına dönmesini sağlayan mekanizmadır. Otomatik diyafram mekanizması her montaj sistemi için yapısal farklılık gösterir ve benzersizdir. Bu mekanizmanın kamera ile ilişkilendirilmesi gerekir. Kullandığımız çipsiz adaptörler ile bu ne yazık ki mümkün değildir Aşağıda, bu mekanizmaya ait iki farklı montaj sisteminin örnekleri görülmektedir. Bunlar m42 montaj sistemi ile Olympus OM montaj sistemidir.
Örnek olarak, lens üzerindeki diyafram halkasını en büyük değere getirdikten sonra, eğer M42 bayonet bir lensi test ediyorsak yukarıdaki küçük pime basarak yada olympus OM bayonet bir lens ise şekilde görülen sürgüyü çekerek diyaframı kontrol etmemiz mümkün olur. Bunu her F durağında test edebiliriz.
ÖNEMLİ: Bazen (özellikle Helios 44M-X için) diyafram mekanizması zamanla sıkışmaya başlar. Bu sıkışma özellikle F8 ve F11 diyafram değeri civarında daha yoğun sıkışma yapabilir. Buna dikkat edilmesi gerekir. Hoş olmayan sonuçlar ortaya çıkabilir. Bu durumda diyafram halkasını asla fazla zorlamayıp, lensin servise gönderilmesi yerinde olacaktır.
Diğer bir konu ise, eski ve yoğun olarak Rus ve Doğu Almanya üretimi lenslerde gördüğümüz, diyafram yapraklarında yağlanma olması durumudur. Bunu görsel muayene sırasındai diyafram yaprakları üzerinde parlamalar olarak görebilirsiniz. Çok yoğun olmamak kaydıyla bir sorun yaratmaz. Ancak, yağlanma çok ise, yağ zerreciklerinden yansıyan ışık, lens içinde ters ışınların oluşmasına ve bunun fotoğrafa kontrast kaybı yada flare olarak yansımasına sebep olabilir. Daha da aşırı olursa, diyafram açılıp kapanması sırasında lens içinde yer alan merceklere sıçrama söz konusu olacaktır.
4. Zum kontrolü.
Burada yapacağımız kontrol, odak (netleme) halkası ile aynıdır. Dönüş düzgün olmalı ve çok kolay olmamalıdır. Pompalı tabir ettiğimiz lenslerde ise zoom mekanizması kendi kendine düşmemelidir.
5. Adaptör Bağlantısının kontrol edilmesi.
Bu test için kameranız ve o lense ait adaptörünüzün yanınızda olması gereklidir.
Lens adaptör flanşına, adaptör ise kullandığınız makinaya kolayca oturmalı ve sabitlenmelidir. Aksi takdirde, lens yada adaptör flanşlarında eksen kaçıklığının neden olduğu bir arıza olduğu söylenebilir.
Fotoğraf örneğinde, montaj petalinin büküldüğünü, sonra düzleştirildiğini ve hafifçe aşındığını göstermektedir.
6. Lenslerin detaylı görsel muayenesi.
Bu muayeneyi yaparken yanınızda küçük bir fener olması çok faydalı olacaktır. Birçok platformda söylendiği gibi, lens üzerinde az miktarda toz kabul edilebilir. Lense parlak bir ışık kaynağı ile bakıldığında optiklerde görünen bir koyulaşma, gölgelenme, puslanma olmamalıdır.
Arka elemanın temizliği ön elemandan çok daha önemlidir, bu nedenle çizik veya net olmayan bir arka elemanı içeren bir lens satın almaktan kaçınmak yerinde olacaktır.
Genellikle ön elemanda bulunan küçük yüzey çizikleri, görüntü kalitesini etkilemeyecektir. Özellikle lensin kenarına yakın bölgede yer alıyorlarsa. Test görüntüleri kullanılarak daha derin çizikler kontrol edilmelidir; Özellikle şiddetli bir darbe işareti olabilir. Cam üzerinde derin bir çizik bırakmak için çok çaba sarf etmeniz gerekir. Aşağıdaki örnek, oldukça güçlü bir çizilmenin görüntü üzerinde iz bırakmadığını göstermektedir. Büyütülmüş olan bölge kusur bölgesidir.
Eski bir lens satın alırken, lütfen mantar aramak için özel dikkat gösterin. Görünür olduğunda örümcek ağı gibidirler. Aşağıda buna ait görseller yer almaktadır. Böyle bir lens satın almaktan kaçınmak daha iyidir.
Aslında, çekim yapılmadan gerçek lens temizliğini belirlemek mümkün değildir. Örneğin, bir yağ tabakası kolay kolay görünmez, ancak fotoğraf bulanık olacaktır.
7. Fotoğraf çekerek test edin.
Çekim süresi sınırlı olduğu için önceden hazırlıklı olmalısınız.
1 No.lu Test
minimum odak mesafesinden yaklaşık iki - üç kat daha uzun mesafeden kontrastlı bir nesneyi (örneğin basılı materyaller - gazeteler, dergiler, kitaplar - büyük harf içeren her şey) çekin. Bu çekim yeterli ışık koşullarında ve yeterince yüksek enstantane ile yapılmalıdır. Güvenilirlik için, deklanşör bıraktıktan sonra tripod ve iki saniye gecikme kullanılabilir. En az iki çekim yapılmalıdır - tamamen açık diyafram ile başlanarak, daha kısık diyafram değerleri ile devam edilmelidir. Her şeyden önce, aşağıdaki fotoğrafta da görülebileceği üzere, en açık diyafram ile çekim yapıldığında oluşabilecek çift görme gibi belirgin kusurlara dikkat edilmelidir.
Genelde netlik, en açık diyaframdan kısık diyaframa doğru artacaktır. Aşağıdaki örneğe bakınız.
Eğer böyle değilse, bu davranış kaygı uyandırmalıdır.
Doğal olarak, biraz deneyime sahipseniz, deneme çekimleri çeşitlendirilebilir. Portre lenslerini test etmek, Makro lensleri test etmekten şüphesiz ki daha kolay olacaktır. Eğer bir makro lens alımı söz konusu ise, önceden bir plan yapmak ve hazırlıklı olmak yararlı olacaktır.
2 No.lu test (ileri düzey kullanıcılar içindir)
Güçlü ve dar odaklı bir ışık kaynağı bulun.
Çekim koşulları: lens odağını minimum odak mesafesine ayarlayın, lensi en geniş diyafram açıklığına ayarlayın ve minimum odak mesafesinden yaklaşık on kat daha fazla bir mesafeden yukarıda bahsettiğim ışık kaynağını çekin (Tercihen LED ışık).
Fotoğrafta, çerçevenin ortasında mükemmel daireleri görebilmelisiniz. Kenarlarda ise bu yuvarlaklığın oval hale dönüşmesi normaldir.
Bu dairelerin veya deforme olmuş dairelerin aydınlatılmasında meydana gelen herhangi bir düzensizlik, bir lens kusurunu gösterebilir. Prensipte, genel görüntü kalitesini etkilemeyen ön eleman üzerinde çizikler bu test ile kolayca tespit edilebilebilir.
Bu dairelerin veya deforme olmuş dairelerin aydınlatılmasında meydana gelen herhangi bir düzensizlik, bir lens kusurunu gösterebilir. Prensipte, genel görüntü kalitesini etkilemeyen ön eleman üzerinde çizikler bu test ile kolayca tespit edilebilebilir.
Bu testlerin tüm lensler için geçerli olmadığını önemle hatırlatıyorum. Örneğin, yukarıdaki ışık kaynağının "balık gözü" lens ile çekilmesi neredeyse imkansızdır.
Beşinci Adım - lens artık sizindir, bol bol fotoğraf çekin ve harikalar yaratın
Not : Bu yazının hazırlanması sırasında Sayın Sergei Borodin’in yazılarından ve diğer ulaşabildiğim kaynaklardan yararlandım. Bu noktada, Sayın Sergei Borodin’e teşekkür ediyorum. Manuel Lensler konusunda http://allphotolenses.com sitesinden Sayın Sergei Borodin’nin konu hakkındaki diğer belgelerine ulaşabilirsiniz.
Bit pazarlarından, antika pazarlarından ve internet üzerindeki 2. El satış sitelerinden kullanılmış lensler satın alanlar, genellikle kir, toz nedeniyle alım sırasında normal testi yapamazlar. Bu bir handikaptır. Çünkü sonrasında alınan lensin çöp olma olasılığı vardır.
Pahalı, Profesyonel ve klasik lensler, genel olarak bu konularda bir tavsiyeye ihtiyaç duymayan insanlar tarafından satın alınmaktadır.
Eski lens Alımları genellikle pahalı olmayan lenslerin satın alınmasına yönelik olup, 1960 - 1990 yıllarına ait 75 – 1.500 TL. fiyat aralığında üretilen otomatik ve manuel lensleri içerir. Örneğin, SSCB'de üretilen lenslerin % 95'i bu kategoriye girmektedir.
Bu noktada, Otomatik netleme (AF) özelliğine sahip olan lenslerde, netlemenin doğruluğu otomatik olarak kontrol edilebileceğinden ve karmaşık bir yöntem uygulanması gerektiğinden, bu yazıda, bu tür lenslerin üzerinde derinlemesine durmayacağım. Bu konuyu daha sonra bir başka yazı ile ele almayı düşünüyorum.
Genel olarak, lensin edinim işlemi birkaç aşamaya ayrılabilir.
1. ADIM – Kilit noktamız bilgidir
Bu aşamada, hata ve hatalardan kaçınmaya yardımcı olacak mümkün olduğunca fazla bilgi toplanması gerekmektedir. Sonraki yazılarımda, başvurabileceğiniz, web sitesi ve forumların linklerini açıklamaları ile birlikte vereceğim.
1. Lensin tam adı ve belirleyici simge, yazı ve rakamlar
Lensin ön görüntüsünü dikkatlice gözlemleyerek bu bilgilerin çoğunu elde edebilirsiniz. Örneğin:
Üretici - Olympus
Lensin ticari markası - M. Zuiko Digital
Odak uzaklığı - 14-42mm
Maksimum açıklık - 1: 3.5 - 5.6
Çok Kaplamalı Optikler objektif üreticileri farklı şekilde adlandırmalarına rağmen genel olarak "MC" olarak etiketlenmektedir.
SSCB lensleri için - seri numarasının ilk iki basamağı üretim yılıdır.
Bu bilgiyi kullanarak bu lensin açıklamasını internette bulabilirsiniz ve olası fiyat aralığını belirleyebilirsiniz.
Son derece dikkat edilmesi gerekli olan bir şey de, araştırdığımız lensin üretim versiyonu bilgisine ulaşabilmemizdir. Çünkü, aynı lens aynı üretici tarafından birden çok revizyon içeren seriler ile pazara sunulmuş olabilir ve bu versiyonların birbirleri ile arasında ciddi fiyat farklılıkları söz konusu olabilir.
Örnek; Takumar 135mm f2.5 lens 43801, 43802 ve 43812 model numaraları ile 3 farklı versiyonda üretilmiş olup, içlerinde sadece 43812 model numaralı seri 8 diyafram bıçağı ve 6grupta 6 elemente sahip olarak multi coating kaplama ile üretilmiştir. Bu nedenle, görünüşte aynı gözükseler bile bu lens diğer kardeşlerinden 2 yada 3 kat pahalıya alıcı bulabilmektedir.
Not : Lensin satış ilanında merceğin ön yüzünün net ve kaliteli bir görüntüsünün bulunması halinde, genellikle karşımızda ciddi bir satıcı bulunduğu sonucunu çıkarabiliriz. Kötü, net olmayan ve okunamayan bir fotoğraf, satıcının lensleri nasıl satacağını bilmediğini ve büyük olasılıkla bir amatör olduğunu gösterir.
Daha sonraki yazılarımda, Manuel lensleri üretildikleri ülkeler ve markalar bazında gruplayarak detaylı bir şekilde anlatacağım. Bu yazılarda, ülkelere ve firmalara özel ve lensi çok daha detaylı olarak tanımlayabileceğiniz bilgiler yer alacak.
2. Lensten kamera arayüzüne (Objektif montaj sistemi).
Fotoğraf ekipmanlarında kullanılan zaman içinde kullanılan birçok lens montaj sistemi vardır. Bu konu doğrudan flanş tipiyle ilgili olduğundan, belirli bir lens için lens bayonetinin ne olduğunu anlamak önemlidir. Başka bir deyişle, belirli bir lensin ve bu lens için gereken adaptörün sahip olduğumuz makine ile uyumluluğunu alım yapmadan önce netleştirmemiz gerekiyor. Tecrübeme dayanarak; şu an için bir konica ar bayonet lens yada Pentacon 6 bayonet bir lens ile ilgileniyorsanız, her iki lensinde Türkiye’de M4/3 sisteme adaptörünü edinmeniz mümkün olmayabilir. Bu adaptörü yurt dışından temin etmeniz gerekecektir.
Sigma, Tamron, Tokina, Samyang gibi third party lens üreticileri, tamamen farklı lens montaj sistemi olan lensler için neredeyse aynı işaretler kullanıyor. Lens takma sistemi belirtilmemişse, konu hakkında bilgisi olan bir kişiye lensin net çekilmiş arka resmi yardımcı olabilir, ancak geri kalan kişiler için tek yol bunu satıcıya sormaktır. Ancak, satıcı da bunu bilmiyorsa ne yapacaksınız? Sizlere biraz olsun yardımı dokunacağını düşünerek, Rağbet gören birtakım Lens Montaj sistemlerine ait fotoğraflara aşağıda yer vermekteyim. Böylelikle karşılaştırarak, ilgilendiğiniz lensin bayonetinin ne olduğuna dair bir fikriniz olacaktır. Bir de daha önceki yazımda paylaştığım flanş Odak Mesafesi ve uyum tablosuna, aşağıda biraz daha kapsamlı olarak yer vermekteyim.
Çeşitli Lens Montaj Sistemlerine ait görseller;
Canon FD
Canon nFD
Canon EF ve EOS
M42
Minolta MC/MD
Minolta AF
Nikon AI
Nikon non AI
Nikon AF ve AF-D
Nikon F
Konica AR
Leica R
M39
Olympus OM
Contax / Yashica
Pentax PK-A ve PK-M
Practika PB
Mamiya 7
Mamiya RB
3. Otomatik odaklama ve "otomatik" diyafram
İlgilendiğiniz vintage lenste Otofokus (AF) özelliği olması bir sorun değildir. Çünkü 1960 – 1990 yıllarında üretilen tüm AF lenslerin odaklama ayarı manuel olarak da yapılabilmektedir.
"Otomatik" diyafram açıklığını da dert etmeyin. Zira, vintage lenslerin hemen hepsinde incelerken göreceğiniz üzere diyaframı manuel olarak lens üzerinden değiştirebilmenizi sağlayan bir diyafram halkası bulunur. Daha sonraki yazılarımda değineceğim gibi, bazı lenslerde, diyafram ayarını kilitleyip, diyafram halkası ile değişiklik yaptığınızda, ayarladığınız diyaframdan daha fazla kısma yapmanızı engelleyen kilit mekanizması da olabilir. Jupiter 9, Mir 1, Mir 1 B gibi lenslerde bu özellik bulunur.
İkinci adım - satıcıyla ilk temas ve görüşme
Satıcı itibarını kontrol etmenin birkaç yolu var. Alışveriş yaptığınız internet sitesi üzerinde söz konusu satıcıya yönelik yapılan yorumlar bir işaret verebilir. Bunun dışında, ilanın hazırlanışındaki özen ve açıklama bölümünde kullanılan üslup da size fikir verecektir. Örneğin; Fiyatın tartışılabilirliği konusundaki cümlesi, yada alıcı kitlesini küçümseyen cümleler gibi. Satıcıya gönderdiğiniz mesaja dönüş ve mesaj da kullanılan üslup da dikkat edilmesi gereken önemli bir kıstastır. Tecrübeme dayanarak, sürece olumlu yaklaşmayan ve sert mizaçlı ve hatta işi terbiye sınırlarının dışına taşıyan satıcılardan uzak durun. İlgilendiğiniz lense ait detay fotoğraflar ile mümkün ise bu lens ile çekilmiş örnek fotoğrafları talep etmeyi unutmayın. İlgilendiğiniz lensin ilan tarihi bile önemlidir. Lensleri araştırırken takip listenize alın. Örneğin; Sahibinden.com’un, takibinize aldığınız lenslerin fiyatı düştüğünde size bilgi veren yada kaydettiğiniz arama kriterlerinde yayınlanan yeni ilanlar olduğunda sizi bilgilendiren hizmetleri var. Unutmayın, etraflıca araştırmadan lens almayın. Alım sürecinde aceleci davranmayın. Çünkü bu bir süreçtir. Ve sürekli olarak yeni ilanlar açılacaktır.
Üçüncü Adım - sipariş verme.
Alım sürecinde tüm cevaplar sizi tatmin ediyorsa devam edin ve lensi sipariş edin veya satıcı ile randevu alın. Ancak, bunu yaparken, lensi teslimat sırasında detaylı bir şekilde kontrol edeceğinizi ve aksi bir durumda dönüş yapacağınızı satıcıya açıkça belirtin.
Dördüncü Aşama - test.
Lens elinize geçtiğinde yada teslim almak için satıcı ile buluştuğunuzda, test için fazla zamanınız olmadığını unutmayın.
Bu nedenle, testin önceliği, kusurları tanımlamak, lens arızalarını tespit etmek ve lensin işe yarayıp yaramayacağına karar vermek olmalıdır.
1. Dış görsel inceleme
Öncelikle, lensin ön ve arka kapakları ile orijinal taşıma çantası ile satılan bir lens söz konusu ise kılıfın varlığını kontrol edin. Lensin kapakları ve koruyucu filtresini çıkarın. Bazen, lens üzerinde filtre takılı şekilde uzun süre kullanılmadığında, filtrenin sıkışması ve çıkarılmasının imkansız hale gelmesi söz konusu olabilir.
Lensin gövdesi üzerindeki Küçük çentikler, küçük çizikler, lens kullanımının tüm izleri sizi endişelendirmesin. Çünkü bu normaldir. Yine de, bu tür kusurların varlığını, lens vidaları üzerindeki sökülmüş olmasına dair işaretleri not alın. Bunlar lensin bozuk olduğuna işaret olabilir. Bu konuda yukarıda bir örnek iz var.
Bu kendi başına çok büyük bir sorun değildir, ancak satıcıya lensi, kimin ve hangi amaç için demonte ettiğini sormanız gerekebilir.
Ayrıca lensi sıkıca sallayın. Lensin içinde serbest olarak dolaşan bir parça var mı böylece anlaşılacaktır.
2. Odaklama halkasını ve mekanizmasını kontrol edin.
Odaklanma mekanizmasını kontrol etmek için odaklama halkasını minimum odaklama mesafesinden (MDF) tam zıddı olan (sonsuz) pozisyona döndürmeniz gerekir.
Her bir aşamada, odaklama halkası üzerindeki işaretler ile gövdede yer alan işaretler uyumlu olmalıdır. Eğer değilse, lens sökülmüş ve daha sonra yanlış olarak toplanmış demektir. Yada lensteki sonsuzluk ayar halkasının veya limitinin bilinçli olarak çıkarıldığına işaret olabilir.
Odaklama halkası zorlanmadan, takılmadan, sürtünme sesi yapmadan dönmek zorundadır. Burada önemli bir hatırlatma yapmak istiyorum, bazı Rus malı lenslerde odaklama halkası bir miktar sert dönüşe sahip olabilir. Bu genel bir durumdur. Ancak, takılma, sürtünme olmamalıdır.
Aşırı sıkı yada çok gevşek bir odaklama halkası netlemede yanlışlar yapmanıza sebep olabilir.
3. Diyafram mekanizmasının kontrol edilmesi
Diyafram testi, ayar mekanizmasının tipine bağlıdır.
Otomatik diyafram mekanizması veya diyafram ön ayar mekanizması bulunmayan Jupiter 8 gibi lensler en kolay seçenektir. Diyafram Halkasını tamamen açık konumdan (en küçük f-sayısı) kapalı konuma (f-en yüksek sayıya) kadar kaydırılmalıdır. Diyaframın takılmadan simetrik olarak açılıp kapandığını görmek gereklidir.
Diyafram ön ayar mekanizmalı lensler (Helios 44-3, Mir-1, Jupiter 9) aşağıdaki şekilde test edilmelidir; diyafram ön ayar halkası yada diğer adıyla kilit mekanizması kapalı konuma (en yüksek f-sayısı) ayarlanmış olmalıdır. Bundan sonra, 2. Halka olan ana diyafram ayar halkası, en açık diyaframdan, en kapalıya doğru döndürülmelidir. Ön ayar bileziğini de her bir durak için ayrı ayrı bu şekilde test etmek faydalı olacaktır. Unutulmaması gereken şey, halkaların bir zorlama olmadan rahatça dönmesi gerekliliğidir.
Otomatik diyafram mekanizmasına sahip lensleri test etmek daha zordur. Otomatik diyafram mekanizması lensin diyafram açıklığını çekim gerçekleşene kadar daha kolay odaklama yapabilmemiz için açık tutan ve deklanşöre bastığımız anda gövde üzerinden, lensi ayarladığımız diyafram açıklığına getiren ve çekim gerçekleşir gerçekleşmez yine lensin en açık diyafram ayarına dönmesini sağlayan mekanizmadır. Otomatik diyafram mekanizması her montaj sistemi için yapısal farklılık gösterir ve benzersizdir. Bu mekanizmanın kamera ile ilişkilendirilmesi gerekir. Kullandığımız çipsiz adaptörler ile bu ne yazık ki mümkün değildir Aşağıda, bu mekanizmaya ait iki farklı montaj sisteminin örnekleri görülmektedir. Bunlar m42 montaj sistemi ile Olympus OM montaj sistemidir.
Örnek olarak, lens üzerindeki diyafram halkasını en büyük değere getirdikten sonra, eğer M42 bayonet bir lensi test ediyorsak yukarıdaki küçük pime basarak yada olympus OM bayonet bir lens ise şekilde görülen sürgüyü çekerek diyaframı kontrol etmemiz mümkün olur. Bunu her F durağında test edebiliriz.
ÖNEMLİ: Bazen (özellikle Helios 44M-X için) diyafram mekanizması zamanla sıkışmaya başlar. Bu sıkışma özellikle F8 ve F11 diyafram değeri civarında daha yoğun sıkışma yapabilir. Buna dikkat edilmesi gerekir. Hoş olmayan sonuçlar ortaya çıkabilir. Bu durumda diyafram halkasını asla fazla zorlamayıp, lensin servise gönderilmesi yerinde olacaktır.
Diğer bir konu ise, eski ve yoğun olarak Rus ve Doğu Almanya üretimi lenslerde gördüğümüz, diyafram yapraklarında yağlanma olması durumudur. Bunu görsel muayene sırasındai diyafram yaprakları üzerinde parlamalar olarak görebilirsiniz. Çok yoğun olmamak kaydıyla bir sorun yaratmaz. Ancak, yağlanma çok ise, yağ zerreciklerinden yansıyan ışık, lens içinde ters ışınların oluşmasına ve bunun fotoğrafa kontrast kaybı yada flare olarak yansımasına sebep olabilir. Daha da aşırı olursa, diyafram açılıp kapanması sırasında lens içinde yer alan merceklere sıçrama söz konusu olacaktır.
4. Zum kontrolü.
Burada yapacağımız kontrol, odak (netleme) halkası ile aynıdır. Dönüş düzgün olmalı ve çok kolay olmamalıdır. Pompalı tabir ettiğimiz lenslerde ise zoom mekanizması kendi kendine düşmemelidir.
5. Adaptör Bağlantısının kontrol edilmesi.
Bu test için kameranız ve o lense ait adaptörünüzün yanınızda olması gereklidir.
Lens adaptör flanşına, adaptör ise kullandığınız makinaya kolayca oturmalı ve sabitlenmelidir. Aksi takdirde, lens yada adaptör flanşlarında eksen kaçıklığının neden olduğu bir arıza olduğu söylenebilir.
Fotoğraf örneğinde, montaj petalinin büküldüğünü, sonra düzleştirildiğini ve hafifçe aşındığını göstermektedir.
6. Lenslerin detaylı görsel muayenesi.
Bu muayeneyi yaparken yanınızda küçük bir fener olması çok faydalı olacaktır. Birçok platformda söylendiği gibi, lens üzerinde az miktarda toz kabul edilebilir. Lense parlak bir ışık kaynağı ile bakıldığında optiklerde görünen bir koyulaşma, gölgelenme, puslanma olmamalıdır.
Arka elemanın temizliği ön elemandan çok daha önemlidir, bu nedenle çizik veya net olmayan bir arka elemanı içeren bir lens satın almaktan kaçınmak yerinde olacaktır.
Genellikle ön elemanda bulunan küçük yüzey çizikleri, görüntü kalitesini etkilemeyecektir. Özellikle lensin kenarına yakın bölgede yer alıyorlarsa. Test görüntüleri kullanılarak daha derin çizikler kontrol edilmelidir; Özellikle şiddetli bir darbe işareti olabilir. Cam üzerinde derin bir çizik bırakmak için çok çaba sarf etmeniz gerekir. Aşağıdaki örnek, oldukça güçlü bir çizilmenin görüntü üzerinde iz bırakmadığını göstermektedir. Büyütülmüş olan bölge kusur bölgesidir.
Eski bir lens satın alırken, lütfen mantar aramak için özel dikkat gösterin. Görünür olduğunda örümcek ağı gibidirler. Aşağıda buna ait görseller yer almaktadır. Böyle bir lens satın almaktan kaçınmak daha iyidir.
Aslında, çekim yapılmadan gerçek lens temizliğini belirlemek mümkün değildir. Örneğin, bir yağ tabakası kolay kolay görünmez, ancak fotoğraf bulanık olacaktır.
7. Fotoğraf çekerek test edin.
Çekim süresi sınırlı olduğu için önceden hazırlıklı olmalısınız.
1 No.lu Test
minimum odak mesafesinden yaklaşık iki - üç kat daha uzun mesafeden kontrastlı bir nesneyi (örneğin basılı materyaller - gazeteler, dergiler, kitaplar - büyük harf içeren her şey) çekin. Bu çekim yeterli ışık koşullarında ve yeterince yüksek enstantane ile yapılmalıdır. Güvenilirlik için, deklanşör bıraktıktan sonra tripod ve iki saniye gecikme kullanılabilir. En az iki çekim yapılmalıdır - tamamen açık diyafram ile başlanarak, daha kısık diyafram değerleri ile devam edilmelidir. Her şeyden önce, aşağıdaki fotoğrafta da görülebileceği üzere, en açık diyafram ile çekim yapıldığında oluşabilecek çift görme gibi belirgin kusurlara dikkat edilmelidir.
Genelde netlik, en açık diyaframdan kısık diyaframa doğru artacaktır. Aşağıdaki örneğe bakınız.
Eğer böyle değilse, bu davranış kaygı uyandırmalıdır.
Doğal olarak, biraz deneyime sahipseniz, deneme çekimleri çeşitlendirilebilir. Portre lenslerini test etmek, Makro lensleri test etmekten şüphesiz ki daha kolay olacaktır. Eğer bir makro lens alımı söz konusu ise, önceden bir plan yapmak ve hazırlıklı olmak yararlı olacaktır.
2 No.lu test (ileri düzey kullanıcılar içindir)
Güçlü ve dar odaklı bir ışık kaynağı bulun.
Çekim koşulları: lens odağını minimum odak mesafesine ayarlayın, lensi en geniş diyafram açıklığına ayarlayın ve minimum odak mesafesinden yaklaşık on kat daha fazla bir mesafeden yukarıda bahsettiğim ışık kaynağını çekin (Tercihen LED ışık).
Fotoğrafta, çerçevenin ortasında mükemmel daireleri görebilmelisiniz. Kenarlarda ise bu yuvarlaklığın oval hale dönüşmesi normaldir.
Bu dairelerin veya deforme olmuş dairelerin aydınlatılmasında meydana gelen herhangi bir düzensizlik, bir lens kusurunu gösterebilir. Prensipte, genel görüntü kalitesini etkilemeyen ön eleman üzerinde çizikler bu test ile kolayca tespit edilebilebilir.
Bu dairelerin veya deforme olmuş dairelerin aydınlatılmasında meydana gelen herhangi bir düzensizlik, bir lens kusurunu gösterebilir. Prensipte, genel görüntü kalitesini etkilemeyen ön eleman üzerinde çizikler bu test ile kolayca tespit edilebilebilir.
Bu testlerin tüm lensler için geçerli olmadığını önemle hatırlatıyorum. Örneğin, yukarıdaki ışık kaynağının "balık gözü" lens ile çekilmesi neredeyse imkansızdır.
Beşinci Adım - lens artık sizindir, bol bol fotoğraf çekin ve harikalar yaratın
Not : Bu yazının hazırlanması sırasında Sayın Sergei Borodin’in yazılarından ve diğer ulaşabildiğim kaynaklardan yararlandım. Bu noktada, Sayın Sergei Borodin’e teşekkür ediyorum. Manuel Lensler konusunda http://allphotolenses.com sitesinden Sayın Sergei Borodin’nin konu hakkındaki diğer belgelerine ulaşabilirsiniz.
- Değerlendirme: 75%
"En iyi makine en iyi fotoğrafı çekseydi en iyi daktiloya sahip olan da en iyi romanı yazardı."
Ara Güler
Ara Güler
-
- Bu Üye f/8 Lens Gibidir..50-100 Arası Mesajı İle Gelecek Vaat Eder!
- Mesajlar: 70
- Kayıt: Prş Oca 03, 2019 6:41 am
- Teşekkür etti: 11 kez
- Teşekkür edildi: 16 kez
- Cinsiyet:
abi eline saglik , arastiran kisi google da hemen burayi bulmasi gerek, gercekten super bir rehber olmus , agzim acik kaldi valla
Çekiyorsam bir sebebi var emo13
- Denizeri
- Bu Üye f/8 Lens Gibidir..50-100 Arası Mesajı İle Gelecek Vaat Eder!
- Mesajlar: 64
- Kayıt: Pzt Ara 24, 2018 9:29 pm
- Konum: Karamürsel/Kocaeli
- Teşekkür etti: 0
- Teşekkür edildi: 23 kez
- Cinsiyet:
Teşekkürler. Sizlere layık olmak tek amacım.
"En iyi makine en iyi fotoğrafı çekseydi en iyi daktiloya sahip olan da en iyi romanı yazardı."
Ara Güler
Ara Güler
- ÖzgüR
- Bu Üye f/5,6 Lens Gibidir....100-500 Arasındaki Mesajı İle Heyecan Yaratır!
- Mesajlar: 421
- Kayıt: Sal Ara 25, 2018 6:47 am
- Konum: Çorlu
- Teşekkür etti: 61 kez
- Teşekkür edildi: 241 kez
- Cinsiyet:
Abi tek kelime ile olağanüstü olmuş.Tüm sırlarımızı vermişsin yanlız :) Bu konulardaki Türkçe kaynak açığını kapatacaksın kesinlikle.Manuel lens severlerin baş ucu yazısı olmuş resmen :)
EPM2
100-300 F/4-5.6
Röhereyy
100-300 F/4-5.6
Röhereyy
- Denizeri
- Bu Üye f/8 Lens Gibidir..50-100 Arası Mesajı İle Gelecek Vaat Eder!
- Mesajlar: 64
- Kayıt: Pzt Ara 24, 2018 9:29 pm
- Konum: Karamürsel/Kocaeli
- Teşekkür etti: 0
- Teşekkür edildi: 23 kez
- Cinsiyet:
Epsini vermiyorum be ya (y)
"En iyi makine en iyi fotoğrafı çekseydi en iyi daktiloya sahip olan da en iyi romanı yazardı."
Ara Güler
Ara Güler
- Cag_a_taY
- Bu Üye f/3,5 Lens Gibidir....500-1000 Arası Mesajı İle Düşman Çatlatır!
- Mesajlar: 555
- Kayıt: Pzr Ara 23, 2018 9:51 pm
- Konum: İstanbul
- Teşekkür etti: 192 kez
- Teşekkür edildi: 212 kez
- Cinsiyet:
- İletişim:
Abicim bu nasıl emektir maşallah...Ellerine emeğine sağlık. Yani dün siteyi update ederkenki sakinliğin beni ne kadar sevdiğinin göstergesiymiş..Allahtan taslaklarda bulduk da aldık tekrar yoksa kaybetseydik yazıyı ve bunu okusaydım, kahrolurdum :/
Başarı osuruk gibidir, sizin dışınızda herkesi rahatsız eder..
A7IV Body
85mm f/1.4 DG DN Lens
35mm F/1.4 DG Lens
24-70mm F/2.8 DG DN Lens
V1 FLAŞ
RSC 2 Gimbal
TRIPOD
A7IV Body
85mm f/1.4 DG DN Lens
35mm F/1.4 DG Lens
24-70mm F/2.8 DG DN Lens
V1 FLAŞ
RSC 2 Gimbal
TRIPOD
- AliZafer
- Bu Üye f/5,6 Lens Gibidir....100-500 Arasındaki Mesajı İle Heyecan Yaratır!
- Mesajlar: 242
- Kayıt: Sal Ara 25, 2018 7:49 pm
- Konum: Giresun <--> Muğla
- Teşekkür etti: 277 kez
- Teşekkür edildi: 168 kez
- Cinsiyet:
- İletişim:
Bu yazı benim gözümden nasıl kaçmış ya diyecektim ki yazının tarihini görünce dank etti. @Denizeri Murat ağbi ellerine, emeklerine, ayırdığın zamanına sağlık. Bu nasıl bi yazıdır maşallah. Geç olsun güç olmasın derler ya, benim ki de o hesap işte
Makineler:
Z 6II
D750
Lensler:
16-35mm F/4G
35mm F/1.8G
50mm F/1.4G
85mm F/2
105mm F/2.8
100-400mm F/4.5-6.3
AliZafer - Flickr
Z 6II
D750
Lensler:
16-35mm F/4G
35mm F/1.8G
50mm F/1.4G
85mm F/2
105mm F/2.8
100-400mm F/4.5-6.3
AliZafer - Flickr
- koreli
- Bu Üye f/5,6 Lens Gibidir....100-500 Arasındaki Mesajı İle Heyecan Yaratır!
- Mesajlar: 191
- Kayıt: Pzt Ara 24, 2018 6:16 pm
- Teşekkür etti: 154 kez
- Teşekkür edildi: 82 kez
- Cinsiyet:
@Denizeri abicim tek kelimeyle harika bir yazı olmuş ve eminim Türkiye'de bu kadar kapsamlı bir yazı yoktur özellikle manuel ve eski lensler konusunda. Arada dönüp dönüp bakacağım güzel bir rehber niteliğinde paylaşım. Teşekkürler.
NeVeR SaY NeVeR
_giottos B)
_giottos B)